Η
εφημερίδα ΄΄ΟΡΑΜΑ ΖΩΗΣ΄΄ και η ενότητά της ΄΄ Το Βήμα των Αιρετών΄΄
επισκέπτεται το Δήμο Χαλκηδόνος στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης για να
συναντήσει το Δήμαρχο κ. Ιωάννη Μπίκο και να συζητήσει μαζί του θέματα που
αφορούν το νέο ΄΄Καλλικρατικό΄΄ Δήμο Χαλκηδόνος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση
γενικότερα.
Ο
κ. Μπίκος γεννήθηκε στο Ξηροχώρι Θεσσαλονίκης, είναι απόφοιτος της Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε.
και της Γεωπονικής Σχολής του Α.Π.Θ. ενώ κατέχει Μεταπτυχιακό Τίτλο Σπουδών στη
Γενετική Βελτίωση και Διατροφή των Αγροτικών Ζώων. Απασχολήθηκε ως
ωρομίσθιος Επίκουρος Καθηγητής στο Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης στη Σχολή Τεχνολόγων
Γεωπονίας, ως Γεωπόνος στη Διεύθυνση Γεωργίας Έδεσσας του Υπουργείου Γεωργίας
και στο Κέντρο Γενετικής Βελτίωσης Ζώων (Κ.Γ.Β.Ζ.). Νέας Μεσημβρίας του
Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Έχει
διατελέσει Αντινομάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Θεσσαλονίκης, από τις 9/12/2012 έχει αναλάβει τα ηνία
του ΄΄ Καλλικρατικού΄΄ Δήμου Χαλκηδόνος έπειτα από την παραίτηση του προκατόχου
του κ. Παναγιώτη Δαϊκούδη, ενώ πριν είχε διατελέσει Αντιδήμαρχος σε θέματα
Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος του εν λόγω Δήμου.
Κύριε Δήμαρχε θα θέλαμε να μας κάνετε μια συνοπτική
περιγραφή του Δήμου σας.
Το
2011 σύμφωνα µε τη «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης
Διοίκησης -Πρόγραµµα Καλλικράτης» συστήθηκε ο Δήμος Χαλκηδόνος, µε έδρα τα
Κουφάλια, και ιστορική έδρα την Γέφυρα, που προήλθε από την συνένωση των ΄΄
Καποδιστριακών΄΄ Δήμων Αγίου Αθανασίου, Κουφαλίων και Χαλκηδόνας.
Ο
Δήμος Χαλκηδόνος βρίσκεται δυτικά του νομού Θεσσαλονίκης και συνορεύει με τους
νομούς Κιλκίς, Ημαθίας και Πέλλης. Λόγω της γεωγραφικής του θέσης, λειτουργεί
ως ημιαστικό κέντρο που παρέχει στους δημότες του ποικίλες υπηρεσίες και
καλύπτει ευρύ φάσμα των αναγκών του. Η ενασχόληση του πληθυσμού με τον
πρωτογενή τομέα, γεωργία-κτηνοτροφία, άλλα και τον δευτερογενή και τριτογενή
τομέα έχει ως αποτέλεσμα ο Δήμος, όχι απλά να συγκρατεί τον πληθυσμό του, αλλά
και να τον αυξάνει.
Ο Δήμος διαθέτει τη Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Χαλκηδόνος (Δ.Ε.Υ.Α.Χ.) και το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Οργανισμός Κοινωνικής Προστασίας και Αλληλεγγύης Δήμου Χαλκηδόνος» στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και εξυπηρετούνται τα Κ.Α.Π.Η. και οι παιδικοί σταθμοί του Δήμου. Οι 35.000 Δημότες περίπου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής από την απογραφή του 2011, κατανέμονται διοικητικά σε εννέα Δημοτικές και πέντε Τοπικές Κοινότητες και εξυπηρετούνται από τους 120 υπαλλήλους του Δήμου.
Η
Διοίκηση διά του Δημάρχου δίνει μεγάλη βαρύτητα στη στελέχωση των υπηρεσιών για
την εύρυθμη και παραγωγική λειτουργία του Δήμου και την εξυπηρέτηση των
πολιτών. Πρόσφατα μάλιστα εγκρίθηκε ο Οργανισμός Εσωτερικών Υπηρεσιών ο οποίος
θα αποτελέσει το εργαλείο για τη διοικητική οργάνωση του Δήμου Χαλκηδόνος και
θα βοηθήσει προς την κατεύθυνση αυτή.
Η Κεντρική Διοίκηση την τελευταία
τριετία έχει πριονίσει κατά πολύ την οικονομική ενίσχυση των Δήμων. Σε ποια
κατάσταση βρίσκεται οικονομικά ο Δήμος Χαλκηδόνος?
Τα
οικονομικά του Δήμου βρίσκονται σε ένα επίπεδο που δεν μας κάνουν να είμαστε
ούτε αισιόδοξοι ούτε απαισιόδοξοι, προσπαθούμε όμως, λόγω ότι τα έσοδα έχουν
μειωθεί κατά 60%, με οικονομία και χρηστή διαχείριση να πορευτούμε όσο το
δυνατόν καλύτερα μπορούμε.
Στο
πλαίσιο αυτής της φιλοσοφίας μειώσαμε το κόστος αποκομιδής, αυτών που πληρώναμε
σε ιδιώτη μέχρι τις 27 Ιουνίου 2013, στο 90% περίπου. Η καθαριότητα και μάλιστα
η αποκομιδή είναι ένας τομέας όπου με ορθολογική διαχείριση και καλά αποτελέσματα μπορούμε να
παρέχουμε ποιοτικότερες υπηρεσίες προς
τους Δημότες μας, ενώ παράλληλα αυξάνουμε τις θέσεις εργασίας, κάτι που έχει
ιδιαίτερη ανάγκη σήμερα η κοινωνία μας. Άρα εάν οργανώσουμε τη δική μας
υπηρεσία καθαριότητας για την αποκομιδή των απορριμμάτων, τα χρήματα θα
επιστρέφουν και πάλι στους Δημότες του Δήμου Χαλκηδόνος.
Η δύσκολη οικονομική κατάσταση έχει αρνητικές
επιπτώσεις και στα τεχνικά έργα που
σχεδιάζετε για το Δήμο?
Με
δεδομένη τη συρρίκνωση των οικονομικών πόρων από την Κεντρική Εξουσία ο Δήμος
Χαλκηδόνος επεξεργάζεται και σχεδιάζει πάνω στη βάση εναλλακτικών πηγών
χρηματοδότησης. Οι ενέργειές μας αυτές αποδίδουν αφού αυτή τη στιγμή
βρισκόμαστε στη φάση της δημοπράτησης έργων δικτύων αποχέτευσης τα οποία
χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Περιβάλλον και Αειφόρος
Ανάπτυξη (Ε.Π.ΠΕΡ.Α.Α). Τα έργα αυτά,
αφενός θα αναβαθμίσουν σημαντικά τις υποδομές του Δήμου Χαλκηδόνος, αφετέρου
πιστεύουμε ότι με την εγκατάσταση των εργολαβιών για τα σημαντικά αυτά έργα στο
Δήμο μας θα μπορέσουμε να προσφέρουμε εργασία σε αρκετούς συνδημότες μας
μειώνοντας ταυτόχρονα τις θέσεις ανεργίας.
Η λειτουργία του ΄΄Καλλικράτη΄΄ έτσι όπως τη βιώνετε
καθημερινά πιστεύετε ότι επιτυγχάνει τα αποτελέσματα για τα οποία σχεδιάστηκε?
Ο
΄΄Καλλικράτης΄΄ έτσι όπως σχεδιάστηκε και με τα μέτρα που ελήφθησαν τελευταία
για τη Δημοτική Αστυνομία και τους Σχολικούς Φύλακες, δείχνουν ότι ο ρόλος που
θέλαμε να παίξουν οι Δήμοι δύσκολα θα επιτευχθεί.
Προσωπική
μου άποψη είναι ότι θα πρέπει να
μεγαλώσουν ακόμη περισσότερο τα σχήματα των Δήμων για να μπορέσουμε να
οργανώσουμε αποτελεσματικότερα τις υπηρεσίες των Δήμων γιατί το προσωπικό
μειώνεται σημαντικά. Με τη πρόσφατη Νομοθεσία όπου δέκα υπάλληλοι συνταξιοδοτούνται και ένας έρχεται,
δεν είναι εύκολο να βρεθεί το στελεχιακό δυναμικό για να προχωρήσουμε μπροστά.
Θα
πρέπει λοιπόν να επανασχεδιάσουμε με νέα δεδομένα, αξιοποιώντας στο έπακρο τις
οικονομίες κλίμακος αλλά και μέσα από το διάλογο που θα ακολουθήσει να
προχωρήσουμε σύντομα στον ΄΄Καλλικράτη 2΄΄,
γιατί διαφορετικά θα υπάρξουν Δήμοι που δεν θα έχουν το απαιτούμενο
προσωπικό για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες.
Κύριε Μπίκο, ισχύει και στο Δήμο
Χαλκηδόνος οι Δημότες μιας Ενότητας να πιστεύουν ότι ο Δήμαρχος κάνει έργα στις
άλλες Δημοτικές Ενότητες και όχι στη δικιά τους?
Ο
τοπικισμός κ. Καβαρλή είναι ένα πρόβλημα που υφίσταται σε όλους τους Δήμους της
Χώρας. Όσον αφορά το Δήμο Χαλκηδόνος
προσπαθούμε με κάθε τρόπο να ενώσουμε τις κοινωνίες, και αυτό το θεωρούμε
υποχρέωσή μας, να μπορέσουμε με διάφορες εκδηλώσεις να φέρουμε τους Δημότες πιο
κοντά και ήδη τα πρώτα αποτελέσματα άρχισαν να είναι ορατά.
Εξάλλου
ο τοπικισμός είναι μια βαριά ασθένεια
την οποία πολλές φορές πλήρωσε η Πατρίδα μας. Ο Καποδίστριας
δολοφονήθηκε γιατί τον θεώρησαν υπαίτιο
τοπικιστικών διακρίσεων.
Ένας
ακόμη λόγος που επιμένω σε μεγαλύτερα σχήματα των Δήμων, είναι γιατί έτσι
πιστεύω ότι θα καταργηθούν οι τοπικιστικές διακρίσεις και οι τοπικιστικοί
διαχωρισμοί. Θα πρέπει οι Δημότες να αποφασίζουν, να διαμορφώνουν άποψη και να
επιλέγουν τη Δημοτική Αρχή αξιοκρατικά
και όχι με τοπικιστικά, φιλικά, συγγενικά ή κομματικά κριτήρια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου